مهاجرت به آلمان

کمبود شدید نیروی کار در آلمان و پیری جمعیت باعث شده است سالانه ی جمعیت زیادی از کشور آلمان پذیرش بگیرند. این کشور به دلیل شرایط خوبی که برای شهروندان خود فراهم می کند بسیار مورد علاقه ی مهاجران از کشورهای دیگر است. یکی از دلایل پیشرفته بودن آلمان جذب نیروهای متخصص از همه ی کشورها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای زندگی و کار آن ها است. سالانه 400 هزار نفر برای اقامت های دائمی و یا موقت وارد آلمان می شوند. برای مهاجرت به این کشور پیش از هر گونه اقدامی باید شرایط و قوانین این کشور را بشناسید و با انواع مهاجرت ها آشنا شوید.

مهاجرت کاری به آلمان

به دلیل کمبود نیروی کار اغلب مهاجرت ها به این کشور از طریق اخذ ویزای کار آلمان است. برای اخذ ویزای کار آلمان شرایط مختلفی تعریف شده است. بسته به داشتن مدارک و نوع مهاجرت این ویزاها صادر می شود. تعدادی از ویزاهای کاری و شرایط اخذ آن در جدول زیر آمده است.

شرایط نوع مهاجرت کاری
جاب آفر از یک کارفرمای آلمانی
تمکن مالی
Employement Visa  ویزای کار
تمکن مالی
مدرک دانشگاهی مورد تایید آلمان
Jobseeker Visa  ویزای جستجوی کار
سابقه‌کار مرتبط و مفید
سرمایه موردنیاز
بیزینس‌پلن قوی
Self-employed and Freelancer  ویزای خوداشتغالی و فریلنسری
تاییدیه کتبی یا قرارداد شرکت آموزشی آلمانی
تمکن مالی
مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
Ausbildung Visa  ویزای آوسبیلدونگ
داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی
جاب آفر مورد تایید از کارفرماهای آلمانی
حداقل 56,800 یورو درآمد در سال
Blue Card  بلوکارت آلمان
داشتن حداکثر27 سال
حداقل 6ماه و حداکثر 1سال اقامت
Au Pair and Internship
مدیر یا نیروی متخصص باشد
کار در شعبۀ شرکت یا سازمانِ خود
ICT   برنامه انتقال درون شرکتی

مهاجرت تحصیلی به آلمان

در بیشتر موارد اغلب کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند کشوری را انتخاب می کنند که بعد از تحصیل هم بتوانند به راحتی در آنجا کار و زندگی کنند. آلمان در ردیف پنج کشور جهان از لحاظ سیستم قوی آموزشی قرار دارد. دانشگاه های معتبر و سیستم قوی آموزشی آلمان را به یکی از قطب های تحصیل در دنیا تبدیل کرده است. مهاجران با هدف تحصیل در همه ی مقاطع، یادگیری زبان و شرکت در دوره های فنی و حرفه ای وارد این کشور می شوند. بعد از تحصیل دانشجویان می توانند 18 ماه به دنبال کار بگردند و یا کاری نیمه وقت را انجام دهند. دانشجویان با گرفتن پذیرش تحصیلی می توانند دوره ی کاری خود را شروع کنند.

برخی از دانشگاه ها شرایط تحصیل ارزان را فراهم کرده اند و دانشجویانی که وضعیت خوبی در کسب نمره داشته باشند می توانند بورسیه شوند. برخی دیگر از دانشجویان می توانند کمک هزینه ی تحصیلی بگیرند و یا در حین تحصیل کار کنند.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در آلمان با موقعیت بسیاری خوبی امکان پذیر است. در میان کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا آلمان بیشترین امنیت را برای سرمایه گذاری دارد. امنیت اقتصادی، حمایت های دولت و روابط تجاری گسترده باعث رشد اقتصادی آلمان و تمایل به سرمایه گذاری از طریق نیروهای خارجی در این کشور شده است. سرمایه گذاری در آلمان روش های زیادی دارد این روش ها شامل، استارتاپ، کارآفرینی و ثبت شرکت است. برای شروع سرمایه گذاری در آلمان علاوه بر داشتن طرح قوی اقتصادی باید سرمایه ی مورد نیاز را نیز تامین کرد. در ابتدای کار می توان یک اقامت 3 ساله برای ورود به آلمان گرفت این اقامت به مرور تبدیل به اقامت 5 ساله و در صورت موفقیت کسب وکار، اقامت دائمی می شود.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

پناهندگان برای مهاجرت اغلب آلمان را یکی از مقاصد خود می دانند. آلمان جزء کشورهای اروپایی است که مهاجران را پذیرش می کند. در سال های اخیر و در بحران جنگ سوریه آلمان تنها کشور اروپایی بود که درهای این کشور را به روی مهاجران سوری باز کرد. این نوع مهاجرت شرایط پیچیده ی خود را دارد و به آسانی صورت نمی گیرد.

مهاجرت به آلمان با ازدواج

برای کسانی که قصد دارند از طریق ازدواج به آلمان مهاجرت کنند شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. همسر فرد مهاجر باید اقامت این کشور را داشته باشد و از نظر مالی نیز شرایط حمایت از همراه خود را داشته باشد. این نوع مهاجرت در سال های اخیر به دلیل ازدواج های ساختگی با حساسیت زیادی از طرف دولت آلمان همراه است. برای گرفتن این نوع از اقامت باید فرد شرایط لازم را داشته باشد و ازدواج خود را با مدارک کافی به اثبات برساند.

مهاجرت به آلمان از طریق تولد فرزند

هر کشوری دو قانون برای پذیرش افراد به عنوان تبعه دارد. قانون خاک و قانون خون. بر اساس قانون خاک هر فرزند که در یک کشور متولد شود تبعه ی آن کشور به حساب می آید و قانون خاک فرزندان متولد شده از پدر و مادر تبعه ی یک کشور را به عنوان تبعه ی دائمی آن کشور می پذیرند. آلمان به دلیل رشدی که در سال های اخیر داشته است قانون خود را تغییر داده است، بنابراین قانون هر کودکی که از سال 2000 در خاک آلمان متولد شده باشد به طور رسمی تبعه ی این کشور به حساب می آیند. البته اجرای این قانون در کشور آلمان شروطی هم دارد. والدین این کودکان باید اقامت دائم و یا 8 سال اقامت قانونی در این کشور را داشته باشند.

شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان داشتن شرایطی ضروری است. این شرایط شامل داشتن پاسپورت و مدارک معتبر، همراه داشتن ویزای معتبر ورود به این کشور، عدم سوء پیشینه و گذراندن تست های سلامتی، می باشد. هزینه ها مهاجرت به آلمان شامل موارد زیر می شود:

80 یورو ویزای کوتاه مدت بزرگسالان
40 یورو ویزای کوتاه مدت کودکان 6-12 سال
رایگان ویزای کوتاه مدت کودکان زیر 6 سال
75 یورو ویزای بلند مدت (National Visa)
5/37 یورو ویزای بلند مدت برای زیر 18 سال

آلمان در شرایطی قرار دارد که از نظر رفاه و کیفیت زندگی جزء 11 کشور برتر دنیا است. ایرانیان به دلیل شرایط رفاهی، تحصیلی، کاری، بهداشت، محیط زیست و دیگر مواردی که باعث جذب مهاجر می شود، آلمان را مقصد خوبی برای مهاجرت می دانند. شرکت مهاجرتی اساطیر ویزا پرونده های مهاجرتی و خدمات حقوقی مربوط به آن را می پذیرد.