تاثیر مهاجرت بر اقتصاد آلمان

در این مقاله قصد داریم بصورت کامل و جزیی درباره ی مهاجرت به آلمان و تاثیر مهاجرت بر اقتصاد آلمان توضیح بدهیم. پس تا پایان با ما همراه شوید.

آلمان در حدود سال 2011 به عنوان مقصد اصلی مهاجرت شناخته شد، زیرا بازار کار این کشور بهبود یافت در حالی که بیکاری در سایر نقاط اتحادیه اروپا افزایش یافته بود. موج دوم در سال 2015 آغاز شد و پناهجویان از خاورمیانه بر جریان ورودی سنگین از اروپای شرقی افزودند. پیامدهای جمعیتی افزایش مهاجرت شامل افزایش مجدد جمعیت آلمان و تثبیت سن متوسط ​​این کشور است. اندازه گیری پیامدهای اقتصاد کلان دشوار است اما امیدوارکننده به نظر می رسد، زیرا رشد درآمد سرانه حفظ شده و بیکاری کاهش یافته است. داده‌های مربوط به نتایج بازار کار ویژه مهاجران تا سال 2015 مطلوب است، اما چالش‌هایی را در چگونگی سازگاری اقتصاد با موج دوم مهاجرت نشان می‌دهد.دو موج جمعیت خارجی آلمان یعنی ساکنانی که شهروند نیستند در اوایل دهه 1990 افزایش یافت، اما اساساً هیچ افزایش خالصی از سال 1995 تا 2010 مشاهده نشد (نمودار زیر را ببینید).

در واقع، سرشماری سال 2011 بیش از 1 میلیون خارجی کمتر از آنچه تخمین زده شده بود، نشان داد. داده‌های خالص دوره‌هایی را پنهان می‌کند که جریان‌های ناخالص قابل‌توجهی در داخل و خارج از کشور وجود داشته است: در یک سال معمولی بیش از نیم میلیون خارجی در آلمان اقامت می‌کنند و بیش از نیم میلیون نفر کشور را ترک می‌کنند.


سپس موجی خالص از مهاجرت به راه افتاد و تعداد خارجی های مقیم آلمان از سال 2011 تا 2014 1.4 میلیون نفر افزایش یافت. داده ها نشان می دهد که کشورهای اروپای شرقی (به ویژه اعضای نسبتاً اخیر اتحادیه اروپا مانند لهستان و رومانی) بیش از نیمی از آنها را تشکیل می دهند. از این جریان ورودی، بقیه تقریباً به طور مساوی از اروپای غربی، خاورمیانه و بقیه جهان می آیند.

موج دوم مهاجران در سال 2015 آغاز شد، با ورود گسترده ای از سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه. در مجموع، جمعیت خارجی آلمان طی سال‌های 2015-2017 به میزان 2.1 میلیون نفر افزایش یافت که حدود 45 درصد از این تعداد از خاورمیانه، حدود 35 درصد از اروپای شرقی و مابقی از کشورهای دیگر بودند.

انگیزه های پشت این دو موج متفاوت است. جریان ورودی از اروپای شرقی احتمالاً عمدتاً ناشی از ملاحظات اقتصادی بوده است، زیرا مهاجران به سمت فرصت‌های ارائه شده توسط بازار کار فشرده آلمان کشیده شده‌اند. مهاجرت اخیر از خاورمیانه عمدتاً برای پناه بردن از درگیری های داخلی بوده است، به ویژه با توجه به سیاست های پناهندگی نسبتا لیبرال (هر چند اخیراً تشدید شده) آلمان . بر اساس داده‌های OECD، آلمان 1.4 میلیون درخواست پناهندگی رسمی در طول سال‌های 2015-2017 دریافت کرده است که تقریباً دو برابر تعداد کل درخواست‌های فرانسه، ایتالیا و بریتانیا است. این موج دوم در سال 2017 شروع به فروکش کرد و به نظر می رسد در سال گذشته کاهش بیشتری یافته است.

تاثیر مهاجرت بر جمعیت آلمان

افزایش مهاجرت تأثیر مهمی بر مشخصات جمعیتی آلمان داشته است. با وجود کاهش مداوم تعداد شهروندان آلمانی، کل جمعیت کشور در سال 2012 دوباره شروع به افزایش کرد. (نمودار بالا تا حدودی سهم مهاجرت در چرخش را کمتر نشان می دهد، زیرا تقریباً 100000 نفر از ساکنان خارجی هر سال تابعیت آلمان را به دست آورده اند.) تا پایان سال گذشته، آلمان مجموعاً 2.7 میلیون نفر را اضافه کرده بود. سهم گروه سن کار (20 تا 64) از کل جمعیت، در حالی که هنوز در حال کاهش است، به دلیل جریان مهاجرت با سرعت بسیار کمتری نسبت به دهه قبل کاهش یافته است. بر اساس داده های کمیسیون اروپا، 35 درصد از مهاجران از سال 2012، بر اساس خالص، 19 سال یا کمتر بوده اند و 45 درصد دیگر در سنین 20 تا 34 سال قرار دارند. کمتر از 5 درصد بالای 50 سال بوده اند. به طور مشابه، میانگین سنی آلمان از سال 2012 پس از افزایش شدید در دو دهه گذشته تقریباً ثابت مانده است.

عملکرد کلان اقتصادی

داده های کلان نشان می دهد که اقتصاد، بسیاری از تازه واردان را جذب نیروی کار کرده است. نرخ بیکاری آلمان از سال 2010 رو به کاهش بوده است، روندی که به دلیل جریان شدید ورودی متوقف نشد. به طور مشابه، نسبت اشتغال به جمعیت در طول دوره بهبود یافته است. مطمئناً در سال 2015، سالی که بیشترین میزان ورودی را داشت، تنها افزایش اندکی در این نسبت مشاهده شد، اما سپس به روند صعودی مشخص خود بازگشت.

بازار کار آلمان بسیار فشرده است و نرخ بیکاری اکنون بیش از 4 درصد کمتر از میانگین موزون بقیه کشورهای اتحادیه اروپا-28 است. نسبت اشتغال به جمعیت برای گروه سنی 20 تا 64 سال حدود 8 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. این عملکرد قوی در بازار کار احتمالاً به عنوان یک آهنربای قدرتمند برای مهاجرت عمل کرده است.رشد درآمد سرانه نیز در طول موج مهاجرت، به طور متوسط ​​1.4 درصد در سال در طول 2011-2018 حفظ شده است. در حالی که رشد درآمد سرانه در سال 2015 به زیر 1 درصد کاهش یافت، سالی که شدیدترین ورودی ها را داشت، در سال 2016 بازگشت.

نتایج بازار کار برای مهاجران

شواهد در مورد نتایج بازار کار نشان می دهد که جمعیت مهاجر از بازار کار فشرده آلمان سود برده است. اتحادیه اروپا یک نظرسنجی سالانه نیروی کار انجام می دهد و داده هایی را در مورد مشارکت، اشتغال، و بیکاری برای دسته های جمعیتی مختلف، از جمله جمعیت مهاجر و بومی بر اساس گروه سنی جمع آوری می کند. از سال 2007 تا 2017، نرخ اشتغال در میان جمعیت خارجی متولد شده آلمان بین 20 تا 64 سال 8 درصد افزایش یافت و از 62 به 70 درصد رسید. این افزایش تا حدودی بیشتر از افزایش جمعیت بومی است. با این وجود، مهاجران کمتر از بومی‌ها به کار مشغول می‌شوند و بیش از 80 درصد از این جمعیت دارای شغل هستند. نظرسنجی نیروی کار همچنین نتایج را برای مهاجران تازه وارد، آنهایی که پنج سال یا کمتر از آن ها اقامت دارند، دنبال می کند. این داده ها به چالش هایی در سازگاری با آخرین موج مهاجرت اشاره می کنند. از سال 2007 تا 2015، نرخ اشتغال برای مهاجران اخیر از 50 درصد به 60 درصد افزایش یافته است که افزایشی بزرگتر از میزان اشتغال بومیان و همه مهاجران است. سپس نرخ اشتغال تا سال 2017 به 53 درصد کاهش یافت که نشان دهنده عملکرد ضعیف مهاجران اخیر در به دست آوردن شغل است.

توجه داشته باشید که حتی قبل از سال 2015، نرخ اشتغال برای مهاجران اخیر بسیار کمتر از نرخ برای مهاجران به طور کلی بود، با میانگین فاصله حدود 10 درصد. جای تعجب نیست که نرخ اشتغال با افزایش جایگاه جمعیت تازه وارد در کشور افزایش می یابد. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا کاهش نرخ اشتغال برای مهاجران اخیر صرفاً منعکس کننده تأثیرات دوره کوتاه مدت است یا ناشی از موانع بالاتر برای اشتغال برای این گروه است (مثلاً موانع زبان یا مهارت).تجربه آلمان از بازار کار فشرده که مزایای بسیار قوی برای ادغام کارگران خارجی در نیروی کار دارد، غیرعادی به نظر نمی رسد. به این معنا که به نظر می رسد افزایش اشتغال توسط مهاجران به طور سیستماتیک با دستاوردهای جمعیت بومی متولد شده مرتبط باشد.

سخن پایانی

با تمام این تفاصیل به نظر می رسد که اقتصاد آلمان با موفقیت ، خود را با افزایش چشمگیر مهاجرت از سال 2010 وفق داده است. در حالی که هجوم پناهندگان در حال حاضر به طور قابل توجهی کاهش یافته است، نرخ پایین بیکاری در این کشور نشان می دهد که آلمان همچنان مغناطیسی برای مهاجرت کاری به آلمان و نیروی کار خارجی خواهد بود، با مزیت تعدیل نیروی کار و پیری نیروی کار آن .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *